Edouard Vuillard
Der Salon Natanson
1897/98
Le Salon des Natanson, rue Saint-Florentin
Öl auf Papier auf Holz
45.5 x 51.5 cm
Signiert oben links: E. Vuillard
Salomon/Cogeval VI-39
Antoine Salomon, Guy Cogeval, Mathias Chivot, Vuillard, Le regard innombrable, Catalogue critique des peintures et pastels, 3 vol., Paris & Milan, 2003.
1Paul Gallimard Paris • 1898 Salomon/Cogeval, no. VI-39.
2Georges Wildenstein Paris • by 1952 AStEGB, Entry Book I, 2 July 1952.
3Emil Bührle Zurich • 1 July 1952 until [d.] 28 November 1956 Acquired from the above, Entry Book as above, n. (2), with reference to date of purchase; AStEGB, Letter from Dr. Walter Drack [curator of the Bührle collection] to Société Anonyme de Beaux-Arts, Vaduz [Galerie Wildenstein], 25 July 1952, requesting information about two paintings by Vuillard recently acquired by Bührle, including Le Salon des Natanson, and Letter from Daniel Wildenstein, Vaduz, to Dr. Walter Drack, 2 September 1952, announcing a fact sheet in regard to the two paintings from the artist's nephew, Mr. Salomon (never received or now lost).
4Given by the heirs of Emil Bührle to the Foundation E.G. Bührle Collection Zurich • 1960 Inv. 114.
AStEGB = Archive of the Foundation E.G. Bührle Collection, Zurich
Antoine Salomon, Guy Cogeval, Mathias Chivot, Vuillard, Le regard innombrable, Catalogue critique des peintures et pastels, 3 vol., Paris & Milan, 2003.
1955Europäische Meister 1790–1910 Kunstmuseum Winterthur • 1955 no. 207.
1958Sammlung Emil G. Bührle, Festschrift zu Ehren von Emil G. Bührle zur Eröffnung des Kunsthaus-Neubaus und Katalog der Sammlung Emil G. Bührle Kunsthaus Zurich • 1958 no. 265.
1958Französische Malerei von Manet bis Matisse aus der Sammlung Emil G. Bührle/Zürich Nationalgalerie der ehemals Staatlichen Museen, Schloss Charlottenburg • Berlin • 1958 no. 62.
1958Hauptwerke der Sammlung Emil Georg Bührle–Zürich Haus der Kunst • Munich • 1958–59 no. 171.
1964Vuillard, Gemälde, Pastelle, Aquarelle, Druckgraphik Kunsthaus Zurich • 1964 no. 140 (not in cat.).
1961Masterpieces of French Painting from the Bührle Collection Royal Scottish Academy, Edinburgh • National Gallery, London • 1961 no. 67.
2000Édouard Vuillard, La porte entrebâillée Musée de L'Annonciade, St-Tropez • Musée cantonal des Beaux-Arts, Lausanne • 2000–01 no. 20 (Lausanne only).
2005Richard Wagner, Visions d'artistes, D'Auguste Renoir à Anselm Kiefer Musée Rath • Geneva • 2005–06 no. 75.
2008Édouard Vuillard Staatliche Kunsthalle • Karlsruhe • 2008–09 no. 42.
2010Van Gogh, Cézanne, Monet, Die Sammlung Bührle zu Gast im Kunsthaus Zürich Kunsthaus Zurich • 2010 no. 114.
2016Unheimlich, Innenräume von Edvard Munch bis Max Beckmann; Uncanny, Interiors from Edvard Munch to Max Beckmann Kunstmuseum Bonn • 2016–17 p. 55.
2017Chefs-d'oeuvre de la collection Bührle, Manet, Cézanne, Monet, Van Gogh… Fondation de l'Hermitage • Lausanne • 2017 no. 41.
2019La Collection Emil BührleMusée Maillol • Paris • 2019 no. 34.
1973Leopold Reidemeister etc. Stiftung Sammlung Emil G. Bührle • Fondation Collection Emil G. Bührle • Foundation Emil G. Bührle Collection Zurich & Munich • 1973 • no. 104 (ill.; 21986).
1989The Intimate Interiors of Edouard Vuillard (exh. cat.) • Museum of Fine Arts, Houston etc. • 1989–90 • p. 117, fig. 88.
1993Guy Cogeval Vuillard, Le temps détourné Paris • 1993 • p. 62 (ill.).
1994Emil Maurer Stiftung Sammlung E.G. Bührle, Zürich Bern • 1994 • pp. 49–50 (English edition: Foundation E.G. Bührle Collection, Zurich, Bern 1995).
2003Antoine Salomon • Guy Cogeval Vuillard, Le regard innombrable, Catalogue critique des peintures et pastels Paris & Milan • 2003 • vol. 1, no. VI-39 (ill.).
2004Lukas Gloor • Marco Goldin (ed.) Foundation E.G. Bührle Collection, Zurich, Catalogue vol. 3 • Conegliano & Zurich • 2004 • no. 164 (ill.; German edition: Stiftung Sammlung E.G. Bührle, Katalog; Italian edition: Fondazione Collezione E.G. Bührle, Catalogo).
2007Felix Krämer Das unheimliche Heim, Zur Interieurmalerei um 1900 Cologne etc. • 2007 • pp. 100–105, 111, 119–122, fig. 53 & III.
2013Marie-Amélie zu Salm-Salm «Der Stoff und die Malerei, Wechselspiel von freier und angewandter Kunst um 1900 – eine europäische Bewegung» in Kunst und Textil, Stoff als Material und Idee in der Moderne von Klimt bis heute (exh. cat.) • Kunstmuseum Wolfsburg etc. • 2013 • pp. 298–299, fig. 2.
2021Lukas Gloor «The Holdings of the Emil Bührle Collection: Illustrated List of All 633 Purchases» in The Emil Bührle Collection: History, Full Catalogue and 70 Masterpieces Swiss Institute for Art Research, Zurich (ed.) • Munich • 2021 • no. 242 (ill.).