1 Alexandre Berthier • Prince de Wagram Paris Kunsthaus Zurich, Archive Zürcher Kunstgesellschaft / Kunsthaus Zürich, Questionnaire for paintings by Courbet, lent for the Courbet exhibition at the Kunsthaus Zurich 1935–36, filled in by Dr. Hermann Eissler, Vienna, ca. February 1936: «Ich erwarb das Bild im Jahre 1915 von dem bekannten Wiener Sammler Karl Reininghaus. Dieser hatte es zwei Jahre vorher bei Barbazanges in Paris gekauft. Es kommt aus der Sammlung des Herzogs von Wagram.»
2 Galerie Barbazanges Paris • until 1913 Questionnaire as above, n. (1).
3 Carl Reininghaus Vienna • 1913–1915 Acquired from the above, Questionnaire as above, n. (1).
4 Dr. Hermann Eissler Vienna • 1915–1950 Acquired from the above, Questionnaire as above, n. (1).
5 Gottlieb Tanner Zurich • by 1950 Acquired from the above, AStEGB, Letter from G. Tanner, Zurich, to Emil Bührle, 7 October 1950, offering the painting for CHF 35.000, giving details to the painting's provenance and stating that he had just acquired the painting after it had been on deposit at the Creditanstalt, Vienna, since 1939; Letter from G. Tanner, Zurich, to Emil Bührle, 11 November 1950, stating that he had exhibited the painting in his Zurich gallery in 1913.
6 Emil Bührle Zurich • 4 December 1950 until [d.] 28 November 1956 Acquired from the above for CHF 25.000 + 1 painting by Toulouse-Lautrec [D.P287], Letter from G. Tanner, Zurich, to Emil Bührle, 4 December 1950, accompanying the (lost) invoice, confirming the purchase of the painting by Bührle, and indicating the price.
7 Given by the heirs of Emil Bührle to the Foundation E.G. Bührle Collection Zurich • 1960 Inv. 26.
AStEGB = Archive of the Foundation E.G. Bührle Collection, Zurich
1912Exposition centennale de l'art français Institut français • St. Petersburg • 1912 no. 356.
1912Die klassische Malerei Frankreichs im 19. Jahrhundert Kunstverein Frankfurt • Frankfurt/M. • 1912 no. 12.
1913Eröffnungsausstellung, Gustave Courbet (1819–1877) Moderne Galerie • Zurich • 1913 no. 14 (?).
1925Meisterwerke französischer Kunst Secession • Vienna • 1925.
1930Gustave Courbet Galerie Wertheim • Berlin • 1930 no. 19.
1958Sammlung Emil G. Bührle, Festschrift zu Ehren von Emil G. Bührle zur Eröffnung des Kunsthaus-Neubaus und Katalog der Sammlung Emil G. Bührle Kunsthaus Zurich • 1958 no. 129.
2009Pittura dei campi, Egisto Ferroni e il Naturalismo europeo Villa Mimbelli • Livorno • 2002 no. 2.
1925Hans Tietze «L'art français du XIXe et du XXe siècle dans les collections Viennoises» in L'Amour de l'art(6) • 1925 • p. 179.
1936Haavard Rostrup «Om nogle mindre kendte arbejder af Gustave Courbet» in Tilskueren1936 • p. 177 (ill.), 180–181.
1973Leopold Reidemeister etc. Stiftung Sammlung Emil G. Bührle • Fondation Collection Emil G. Bührle • Foundation Emil G. Bührle Collection Zurich & Munich • 1973 • no. 23 (ill.; 21986).
1994Emil Maurer Stiftung Sammlung E.G. Bührle, Zürich Bern • 1994 • p. 32 • (English edition: Foundation E.G. Bührle Collection, Zurich, Bern 1995).
2005Lukas Gloor • Marco Goldin (ed.) Foundation E.G. Bührle Collection, Zurich, Catalogue vol. 2 • Conegliano & Zurich • 2005 • no. 43 (ill.; German edition: Stiftung Sammlung E.G. Bührle, Zürich, Katalog • Italian edition: Fondazione Collezione E.G. Bührle, Catalogo).
2005Vincenco Furinella «La 'sublime trivialità' delle figure di Millet: problemi di interpretazione» in Millet, Sessanta capolavori del Museum of Fine Arts di Boston (exh. cat.) • Museo di Santa Giulia, Brescia • 2005–06 • p. 57 (ill.).
2014Tobias G. Natter • Alexandra Caruso • Anneliese Schallmeiner «Getrennt und gemeinsam: Die sammelnden Brüder Gottfried und Hermann Eissler» in Die Praxis des Sammelns, Personen und Institutionen im Fokus der Provenienzforschung Eva Blimlinger, Heinz Schödl (ed.) • Vienna etc. • 2014 • p. 123.